Ofte stilte spørsmål
Lurer du på noe? Her finner du
våre vanligste spørsmål.
Lurer du på noe? Her finner du
våre vanligste spørsmål.
Lurer du på noe om strøm? Nedenfor finner du en oversikt over våre vanligste spørsmål.
Jeg har motatt en SMS med purring. Hva er det?
Dette er noe vi kaller en myk purring og sendes ut dersom du har en utestående faktura. Denne sendes ut 6-10 dager etter forfall. Har du spørsmål om purringen kan du ta kontakt med kundeservice.
Jeg skal flytte. Hva gjør jeg?
Skal du flytte, hjelper vi deg med strøm til din nye bolig uansett hvor i landet. Det er greit å ha dette på plass før du flytter.
Om du flytter inn i ny bolig, uten en egen strømavtale, vil nettselskapet på stedet levere såkalt ventestrøm. Ventestrøm er dyrt og kan gi deg en ubehagelig overraskelse når strømregningen kommer.
DETTE GJØR DU
NY ADRESSE
Dersom du har overlapp mellom to boliger i en flytteprosess, må du dekke strøm i begge frem til din gamle bolig overtas av ny eier/beboer.
Om noe skulle være uklart eller vanskelig kan du alltid ta kontakt med vår hyggelige kundeservice 35 02 50 50.
Hvordan registrerer jeg meg på Min Side?
Registrer deg på Min Side her ved å taste inn telefonnummeret til personen strømabonnomentet står oppført på. Deretter vil du motta en PIN-kode på SMS som du bruker ved login.
Hva er Notodden Energi-appen?
I Appen kan du følge med på ditt kundeforhold og ha kontroll på dine strømutgifter. Her ligger også eksklusive tilbud til deg som er kunde i Notodden Energi.
I vår kundeapp kan du:
Notodden Energi-appen laster du ned i Apple Store eller Google Play. Du logger inn i appen ved å skrive inn fødselsdatoen og telefonnummeret til personen strømabonnomentet står oppført på. Deretter vil du motta en engangskode på SMS som du bruker ved login.
Hva er kundefordeler?
Det skal lønne seg å være strømkunde i Notodden Energi.
I tillegg til våre gode strømpriser, tilbyr vi produkter og tjenester til en rabattert pris i samarbeid med våre partnere.
Disse rabattene får du når du viser frem tilbudet i Notodden Energi-appen eller ved å motta en rabattkode for å handle på nett. Det lønner seg å følge med på kundefordeler, da det stadig kommer nye tilbud. Tilbudene gjelder kun for privatkunder.
Se våre kundefordeler her, eller i Notodden Energi-appen.
Hva er Spotpris?
Spotpris er den til enhver tid gjeldende pris på Nord Pool som er Skandinavias strømbørs. Prisen varierer fra dag til dag og gjennom døgnet, basert på forbruk. Norge er delt inn i fem soner som alle har forskjellig pris. Prisen vil alltid ligge lavere i Nord-Norge da de er fritatt mva på strømforbruk.
Du kan se dagens Spotpris på våre websider og i Notodden Energi-appen.
Hva er et elsertifikat?
Elsertifikatordningen er et markedsbasert støttesystem, som sørger for at de mest kostnadseffektive kraftprosjektene innen vann-, vind- og biokraftverk bygges først. Fornybar strøm kan erstatte strøm produsert fra olje, gass og kull. Elsertifikater må ikke forveksles med opprinnelsesgaranti, som er en varedeklarasjon på strøm.
Ved alt forbruk av avgiftspliktig strøm må strømleverandøren kjøpe inn sertifikater. Prisen på elsertifikater er basert på tilbud og etterspørsel.
Hva er forskjellen på strøm og nettleie?
Nettleie betaler du til din nettleverandør. Det er de som eier, vedlikeholder og drifter strømnettet. Hver netteier har monopol på eget nett i sitt område. Du kan med andre ord ikke velge blant flere. Du betaler for overføring av strøm til din eiendom. Nettleie består av en fast og en variabel del og er regulert av sentrale myndigheter.
Strømmen (kraftleveransen) betaler du til din valgte strømleverandør. Når du skal velge din strømleverandør anbefaler vi å følge Forbrukerrådets anbefalinger.
Etter krav fra myndighetene får du kun en faktura. Fakturaen får du fra ditt valgte strømselskap, som er pliktig å samkjøre faktureringen med nettselskapet (gjennomfakturering). På fakturaen går det tydelig frem hva du betaler for strøm og hva du betaler for nettleie.
Hva er e-faktura?
Når du inngår avtale med e-faktura, får du ingen fakturagebyr fra oss. Gebyr på papirfaktura er kr 12,50,-. Om du bruker Avtale-giro eller kredittkort er vi forpliktet å sende deg en fakturakopi. Gebyret for dette er kr. 12,50,-per faktura.
Du kan også velg e-postfaktura, som også er fritt for gebyr. Avtale-giro i kombinasjon med e-faktura er også uten gebyr.
Hva består strømregningen av?
Strømregningen består av tre ting: strømpris, nettleie og myndighetspålagte avgifter.
Strømprisen består av markedsprisen (innkjøp Nord Pool strømbørs) + et påslag. Kostnad for elsertifikater er inkludert i dette påslaget.
Nettleien går til din lokale netteier, og dekker drift, vedlikehold og utbygging av strømnettet, samt avgifter til staten.
Store deler av strømregningen er avgifter til staten, og vil være lik uavhengig av hvilken strømleverandør du har.
Din strømmåler
Notodden Energi har blitt gjort oppmerksom på at strømselgere tilknyttet en landsdekkende strømleverandør bruker en svært spesiell og feilaktig salgsmetodikk. Selgerne ringer opp våre nettabonnenter og forteller at de har oppdaget feil ved abonnentens måler. En feil som gjør at strømregningen blir feil, de betaler for mye. Selgeren tilbyr seg å rette denne feilen, forutsatt at de bytter strømleverandør. Dette er naturligvis feil.
Det er ingen feil ved strømmålerne som påvirker strømregningen. Det er heller ikke mulig for en strømselger å rette eventuelle «feil» ved målerne om kunden bytter til en annen strømleverandør. Målerne eies av nettselskapet og det er kun nettselskapet som har tilgang til disse målerne.
Jeg har spørsmål angående Altibox. Hvem kontakter jeg?
Våre åpningstider er hverdager fra 08:00 – 15:00. Da er vi tilgjengelig på telefon eller du kan chatte med oss. Chatten vår finner du nederst til høyre på denne siden. Dersom du ønsker å komme i kontakt med oss utenom våre åpningstider kan du ta kontakt med Altibox her.