fbpx

Ofte stilte spørsmål

Lurer du på noe? Her finner du
våre vanligste spørsmål.

Ofte stilte spørsmål

Lurer du på noe om strøm? Nedenfor finner du en oversikt over våre vanligste spørsmål.

Har du problemer med din varmepumpe som er bestilt via Notodden Energi?

Ta kontakte med leverandøren/installatøren som monterte opp varmepumpen. Notodden Energi AS har kun med den månedlige faktureringen av varmepumpe og har ingen teknisk bistand på produktet.

Har du problemer med din elbillader hjemme som er bestilt via Notodden Energi?

Ta kontakte med leverandøren/installatøren som installerte elbilladeren. Notodden Energi AS har kun med den månedlige faktureringen av elbilladeren og har ingen teknisk bistand på produktet.

Har du problemer med gLup lading har vi noen tips her;

  • Problemer med å løse ut kabel fra bilen?
    • Sørg for at ladingen er stoppet
    • De fleste biler så er standard satt opp til at ladekabel skal låse seg ved lading. Løsner ikke lader etter ladeøkten, lås bilen for så å låse den opp. Kabel skal da løsnes. Om den ikke løsner oppfordrer vi til å se i bilen sin bruksanvisning på hvordan ladekabel låses opp.
  • Hvordan starte lading?
    • Lading kan starte med APP, SMS, RFID Brikke eller VIPPS. Alle våre gLup ladere er merket godt med hvilke løsninger man kan benytte seg av.
      • APP: Last ned APPEN gLup fra Notodden Energi i Apple Store eller Google Play butikken
        • Du må opprette deg som bruker første gang du skal logge på APP
      • SMS: Send SMS med kode og ladernummer som står anvist på laderen
      • RFID Brikke. Må bli utstedt av Notodden Energi AS
      • VIPPS: Ladere med VIPPS løsning er merket med dette. Ikke alle ladere er klargjort for VIPPS.
  • Reservert beløp fra konto
    • Hvis du har benyttet Vipps eller ladet direkte med bankkort (adhoc-lading), må du reservere et beløp for å starte ladeprosessen. Når ladeøkten er fullført, vil det reserverte beløpet bli tilbakeført, fratrukket kostnaden for ladingen. I enkelte tilfeller kan det oppstå problemer med ladeøkten eller laderen, noe som kan føre til at det reserverte beløpet ikke blir tilbakeført umiddelbart.
    • Hvor lang tid kan det gå før refunert beløp blir tilbakeført?
      • Dersom beløpet ikke tilbakeføres med det samme, kan det ta opptil 2-3 arbeidsdager før midlene er tilgjengelige på kontoen din. Vær oppmerksom på at lading på fredager eller i helgene kan medføre lengre ventetid. Vi anbefaler at du tar kontakt med banken din hvis du ønsker å høre om det er mulig å få frigjort midlene tidligere
      • Benyttes ApplePay ber vi deg ta kontakt med Apple angående tilbakeføring av beløp.
  • Kabel sitter fast i ladeboksen
    • Dersom ladekabel sitter fast i ladeboksen;
      • Sørg for å trykk lader godt inn i ladeboksen
      • Sett lader tilbake i bilen, og starte lading på nytt i ca 30 sekunder
      • Deretter ta ut ladekabel fra bilen FØR du tar ladekabel ut fra ladeboksen
    • Easee ladeboks:
      • Er det en Easee ladeboks så har de egen prosedyre som kan benyttes; Trykk ladekabelen hardt inn i ladeboksen. Mens du trykker inn ladekabelen, hold på berøringsknappen på laderen i 2 sekunder (rett over LED-lysstripen). Dette gjør at låsearmen kan trekke seg fritt tilbake og frigjøre ladekabelen fra laderen.

For andre spørsmål ta kontakt med oss på telefon 35025060 i våre åpningstider mandag til fredag 0800 – 1500 eller send oss en e-post på kraft@notodden-energi.no

Ved strømbrudd utenfor vanlig åpningstid, kontakt Everket AS sin vakttelefon 40405700

Dette er noe vi kaller en myk purring og sendes ut dersom du har en utestående faktura. Denne sendes ut  6-10 dager etter forfall. Har du spørsmål om purringen kan du ta kontakt med kundeservice.

Skal du flytte, hjelper vi deg med strøm til din nye bolig uansett hvor i landet. Det er greit å ha dette på plass før du flytter.

Om du flytter inn i ny bolig, uten en egen strømavtale, vil nettselskapet på stedet levere såkalt ventestrøm. Ventestrøm er dyrt og kan gi deg en ubehagelig overraskelse når strømregningen kommer. 

DETTE GJØR DU 

  • Så fort du vet flyttedato melder du fra til oss 
  • De aller fleste trenger ikke si opp strømavtalen 
  • Melding om flytting må gis senest 3 dager før flytting 
  • Dette kan du gjøre på Min Side eller ringe kundeservice 

NY ADRESSE 

  • Ønsker du å endre strømavtale ved flytting? Se våre strømavtaler og hva som passer ditt behov best.
  • Velg avtale og send bestilling. 

Dersom du har overlapp mellom to boliger i en flytteprosess, må du dekke strøm i begge frem til din gamle bolig overtas av ny eier/beboer. 

Om noe skulle være uklart eller vanskelig kan du alltid ta kontakt med vår hyggelige kundeservice 35 02 50 50. 

Registrer deg på Min Side her ved å taste inn telefonnummeret til personen strømabonnomentet står oppført på. Deretter vil du motta en PIN-kode på SMS som du bruker ved login. 

I Appen kan du følge med på ditt kundeforhold og ha kontroll på dine strømutgifter. Her ligger også eksklusive tilbud til deg som er kunde i Notodden Energi. 

I vår kundeapp kan du: 

  • Se dine fakturaer og ditt forbruk 
  • Se dagens Spotpris
  • Følg med på strømforbruket ditt 
  • Se dine kundefordeler med rabatterte tilbud 
  • Oppdatere din kontaktinformasjon 

Notodden Energi-appen laster du ned i Apple Store eller Google Play.  Du logger inn i appen ved å skrive inn fødselsdatoen og telefonnummeret til personen strømabonnomentet står oppført på. Deretter vil du motta en engangskode på SMS som du bruker ved login. 

Det skal lønne seg å være strømkunde i Notodden Energi.

I tillegg til våre gode strømpriser, tilbyr vi produkter og tjenester til en rabattert pris i samarbeid med våre partnere.

Disse rabattene får du når du viser frem tilbudet i Notodden Energi-appen eller ved å motta en rabattkode for å handle på nett. Det lønner seg å følge med på kundefordeler, da det stadig kommer nye tilbud. Tilbudene gjelder kun for privatkunder. 

Se våre kundefordeler her, eller i Notodden Energi-appen.

Spotpris er den til enhver tid gjeldende pris på Nord Pool som er Skandinavias strømbørs. Prisen varierer fra dag til dag og gjennom døgnet, basert på forbruk. Norge er delt inn i fem soner som alle har forskjellig pris. Prisen vil alltid ligge lavere i Nord-Norge da de er fritatt mva på strømforbruk. 

Du kan se dagens Spotpris på våre websider og i Notodden Energi-appen. 

Elsertifikatordningen er et markedsbasert støttesystem, som sørger for at de mest kostnadseffektive kraftprosjektene innen vann-, vind- og biokraftverk bygges først. Fornybar strøm kan erstatte strøm produsert fra olje, gass og kull. Elsertifikater må ikke forveksles med opprinnelsesgaranti, som er en varedeklarasjon på strøm. 

Ved alt forbruk av avgiftspliktig strøm må strømleverandøren kjøpe inn sertifikater. Prisen på elsertifikater er basert på tilbud og etterspørsel. 

Nettleie betaler du til din nettleverandør. Det er de som eier, vedlikeholder og drifter strømnettet. Hver netteier har monopol på eget nett i sitt område. Du kan med andre ord ikke velge blant flere. Du betaler for overføring av strøm til din eiendom. Nettleie består av en fast og en variabel del og er regulert av sentrale myndigheter. 

Strømmen (kraftleveransen) betaler du til din valgte strømleverandør. Når du skal velge din strømleverandør anbefaler vi å følge Forbrukerrådets anbefalinger. 

Etter krav fra myndighetene får du kun en faktura. Fakturaen får du fra ditt valgte strømselskap, som er pliktig å samkjøre faktureringen med nettselskapet (gjennomfakturering). På fakturaen går det tydelig frem hva du betaler for strøm og hva du betaler for nettleie. 

Når du inngår avtale med e-faktura, får du ingen fakturagebyr fra oss. Gebyr på papirfaktura er kr 12,50,-. Om du bruker Avtale-giro eller kredittkort er vi forpliktet å sende deg en fakturakopi. Gebyret for dette er kr. 12,50,-per faktura. 

Du kan også velg e-postfaktura, som også er fritt for gebyr. Avtale-giro i kombinasjon med e-faktura er også uten gebyr. 

Strømregningen består av tre ting: strømpris, nettleie og myndighetspålagte avgifter.  

Strømprisen består av markedsprisen (innkjøpNord Pool strømbørs) + et påslag. Kostnad for elsertifikater er inkludert i dette påslaget.  

Nettleien går til din lokale netteier, og dekker drift, vedlikehold og utbygging av strømnettet, samt avgifter til staten.  

Store deler av strømregningen er avgifter til staten, og vil være lik uavhengig av hvilken strømleverandør du har.  

Våre åpningstider er hverdager fra 08:00 – 15:00. Da er vi tilgjengelig på telefon eller du kan chatte med oss. Chatten vår finner du nederst til høyre på denne siden. Dersom du ønsker å komme i kontakt med oss utenom våre åpningstider kan du ta kontakt med Altibox her.

Kopirett © Notodden Energi Holding 2025 - Personvern - Utviklet av Akari