Vi investerer i vannkraft!
Notodden Energi ligger i hjertet av vannkrafthistorien.
Vi omgis av vassdrag som produserer 11 % av hele Norges strøm fra vannkraft. Notodden Energi har eierskap i flere av disse kraftprodusentene som leverer 100 % ren og fornybar vannkraft!
Vi deltar også på eiersiden i nye prosjekterte vannkraftverk.
Flere av de eldste kraftverkene i regionen er registrert som signifikante objekter på Unescos verdensarvliste under Rjukan – Notodden Industriarv. Norsk Hydro ble stiftet på Notodden av Sam Eyde året 1905, basert på den store tilgangen på kraft.
Dette var starten på kanskje Norges største industrieventyr.
I 1905 så et nytt gjødselprodukt dagens lys. Det skulle øke avlingene, gjøre arbeidet lettere for bonden og gjøre avling og utbytte mer forutsigbart. Kalksalpeter kunne ikke bare doble, men henimot åtte-doble avlingen, viste feltforsøkene. Dette ledet til en storstilt eksport av kunstgjødsel som bidro til å dempe en stadig voksende hungersnød i verden.
Sam Eyde kjøpte rettighetene til Rjukanfossen og ville lede kraften til Hydros fabrikkanlegg på Notodden.
En ny konsesjonsordning gjorde dette problematisk, så Hydro etablerte da også fabrikker på Rjukan, for å kunne utnytte kraften lokalt. Både Notodden, og kanskje spesielt Rjukan, var opp til dette grisgrendte bondesamfunn. Begge byene skjøt fart og over en 10-årsperiode vokste begge byene til et innbyggertall på over 10.000. Skoler, kirker, sykehus og boliger ble bygget i rekordfart.
Transportbehovet ble løst med en jernbane fra Notodden til Rjukan på mer enn 7 mil, bygget av 1.400 Rallare på under 2 år.
Tinnosbanen førte fra Notodden til Tinnoset, utløpet av Tinnsjø. Derfra ble togene kjørt over på jernbaneferjer som krysset Tinnsjø til Mæl stasjon, hvor toget gikk videre til Rjukan. Banen ble brukt til frakt av gods og passasjerer. Dette var en livsviktig transportåre mellom de to byene. Banen ble offisielt åpnet i 1909 og var i kommersiell drift helt opp til 1991. Banen er i dag fredet på hele strekningen fra Vemork til Hjuksebø, med to ferjer og mye rullende materiell.
Er du interessert i flere historier om verdensarven Rjukan-Notodden Industriarv? Se www.industriarven.no